Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
CategoriesNovi zapisi

Pri svojem delu reorganizacije občinskih uprav vedno naredimo analizo/posnetek aktualnega stanja. Ugotavljamo, da se nekatero delo podvaja, da prihaja do zastojev v pretoku informacij, da zaposleni pogosto ne vedo v kateri fazi se projekti nahajajo ter da se zaposleni in vodstvo med seboj ne razumejo oz. govorijo »različni jezik«.

Najpogostejše ugotovitve, ki pripeljejo, do »kaosa« oz. ugotovljenih razmer v občinski upravi, je predvsem nejasno opredeljena strategija in usmeritev občine, nejasna definicija, kdo je »prvi« nadrejeni zaposlenim (župan, direktor, vodja urada), slaba komunikacija, posledično nejasno razporejeno delo (presplošna sistemizacija), neenakomerno razporejena odgovornost, različno pojmovanje projektov… Kot rešitev nastalih situacij smo videli v drugačnem načinu dela in organizaciji občinske uprave. Tako smo v desetih letih dela razvili sistem organizacije občine v obliki Projektne pisarne, način delovanja pa po Dinamičnem modelu komuniciranja.

Dinamični model vodenja. Milan Krajnc. Tiskana knjiga.

Kadar ugotovimo težave v organizaciji občinske uprave, je težko pokazati na krivca oz. na pravi vzrok napake. Sami smo po večini mnenja, da težave v organizaciji predvsem izhajajo iz vodenja, kar pa je v občinskih upravah posebna specifika, saj se načeloma Vodstvo zamenja vsake štiri leta, iz česa izhaja tudi, da je časa za realizacijo velikih vidnih sprememb premalo. Vsak župan ima ob tudi svoje poglede na vodenje občine, svoja pričakovanja in svoj način dela. Ekipa v občini v večini primerov ostaja nespremenjena, a kljub temu v praksi pomeni, da morajo vsake štiri leta prilagajati in spreminjati način dela… Največja težava s katero se srečujejo zaposleni v občinski upravi je predvsem nejasno definiranje nadrejenosti. Velikokrat župan neposredno delegira naloge vsakemu zaposlenemu, potem pa ta dobi navodila še od direktorja in/ali neposredno še od načelnika oz. vodja uradov. Praksa dela nakazuje, da večina zaposlenih tako pogosto iz različnih virov (nadrejenih) prejema različne informacije za enako nalogo, kar posledično privede do zmede. To pa je velikokrat glavni vzrok da prihaja do zastojev v občini, ob dejstvu, da občine nimajo jasno izoblikovanega razvojnega načrta, kot osnove, k izvajanju projektnih in delovnim aktivnostim.

Prejmite brezplačni avdio zapis:
Šola osebnostne spremembe.

Izpolnite spodnji obrazec in na vpisan e-naslov boste prejeli avdio zapis.

Vloga župana v projektni pisarni

Najpomembnejše je, da vsak v občinski upravi opravi svoje naloge in se drži svojih odgovornosti in pristojnosti. Če pojasnimo….župan se namreč nikoli direktno ne bi smel vtikati v delo občinske uprave, temveč bi moral kontaktirati preko direktorja občinske uprave. Vloga župana je bolj prezentativna, kot operativna, sam je vez med “ljudstvom” in občinsko upravo, ko poskuša preko županovanja v okviru zastavljenih ciljev uresničiti želje ljudstva.

To pomeni, da občinsko upravo izključno vodi direktor, katera dolžnost je, da je v nenehnem kontaktu in usklajevanju z županom. V praksi so občine tudi pogosto ustanoviteljice različnih javnih zavodov in agencij. Vse te inštitucije so porabniki proračuna in so bile ustanovljena v namene javnega dobra. To pomeni, da mora občina z njimi aktivno sodelovati, nadzorovati porabo sredstev in skupaj z njimi slediti viziji občine. Javni zavodi in agencije bi bilo potrebno razumeti kot podaljšek občine za uresničevanje zastavljene vizije, kjer kot koordinator pomembno vlogo odigra župan. Omenili smo že, da se župan ne bi smel vmešavati v operativno delo občinske uprave, ampak bi moral zgolj redno komunicirati z direktorjem občinske uprave. Prav tako bi moral župan redno komunicirati z vsemi direktorji javnih zavodov in agencij, katerih ustanoviteljica ali soustanoviteljica je občina. Pomembno je, da vse te inštitucije delujejo vzajemno, poenoteno z namenom doseganja istih ciljev. Tudi v tem primeru se župan ne sme vmešavati v operativno delo teh inštitucij. Po vzoru zaupane mu funkcije predstavlja le tesno vez med samo inštitucijo in občino, predvsem z vidika strateškega razvoja občine in sledenja zastavljeni viziji. Žal, pa zaznavamo, da je praksa slovenskih županov pogosto obratna. Župani so preveč vključeni v samo operativo in zato pogosto preobremenjeni. V odlokih o ustanovitvi občin so jasno opredeljene odgovornosti in pristojnosti župana, vendar v praksi v večini primerov to ne vzdrži.

Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
Slika 1

Če bi danes pogledali, koliko slovenskih občin ima jasno postavljeno vizijo in strategijo razvoja, bi bili presenečeni nad skromnim številom. Lahko bi rekli, da se župani premalo zavedajo svojega poslanstva. Če si dovolimo izraziti simbolično je župan “glas ljudstva”. Županovanje ne sme biti individualna izkušnja doseganja političnih ciljev, ampak ciljev, katerim temelje postavijo občani. Vsekakor politika tukaj odigra svojo vlogo, a ko župan nastopi svojo funkcijo, ne sme zastopati zgolj svojih političnih interesov, ampak interese celotne občine.
Samo zastavljena in nekje zapisana strategija pa ni dovolj za doseganje strateških ciljev. Vloga župana bi morala biti, da skupaj s predstavniki občanov redno spremlja ali postavljena strategija zadovoljivo sledi viziji in omogoča doseganje zadanih ciljev. Tukaj pa se srečamo s samo odgovornostjo. Župan odgovarja za uspešno doseganje strateških ciljev, a praksa kaže, da so strateški cilji pogosto zastavljeni preveč abstraktno in nedosegljivo. Po našem mnenju, bi del odgovornosti morali biti pripravljeni prevzeti tudi tisti, ki so sodelovali pri postavljanju teh ciljev, govorimo o svetnikih, ki imajo pri razvoju občine zelo pomembno vlogo. Prav svetniki so tisti glas iz ljudstva, ki jim je zaupano, da zastopajo interese občanov. Izkazuje pa se, da je ta vloga pogosto prepleteno s političnimi mahinacijami. V prid realni učinkovitosti bi za nerealno postavljene cilje morali del odgovornosti prevzeti tudi tisti, ki so sodelovali pri njihovi postavitvi –svetniki.

Slika 1 jasno nakazuje, da mora župan delovati bolj navzven, torej biti v stalni povezavi in na voljo občanom, istočasno pa mora skrbeti za medobčinsko in mednarodno povezovanje. 

Župan je dolžan prevzeti vlogo koordinatorja in povezovalca vseh ključnih inštitucij, ki sledijo istemu cilju, katerega postavijo občani. Prav tako je župan tisti, ki bi moral dajati jasna navodila direktorjem, ti pa poskrbeti za učinkovitost delovanja svojih zaposlenih. Slovenska praksa kaže, da z novim županom pogosto sledi tudi nova reorganizacija občine. Zaradi nekih novih interesov je to razumljivo, vendar operativno se z reorganizacijo ne sme ukvarjati župan, ampak direktor. Župan mora dati direktorju občinske uprave zgolj jasne smernice razvoja občine, direktor pa mora glede na podane usmeritve sam presoditi ali s trenutno organizacijsko strukturo in kadrom lahko sledi novim ciljem, oziroma ali bodo v občinski upravi potrebne določene spremembe. Iz tega izhaja, da bi se morala reorganizacija občinske uprave in drugih podpornih inštitucij izvajati šele takrat, kadar so jasno določene smernice razvoja, torej, ko so znani cilji, ki sledijo viziji in ko je jasno opredeljena strategija občine.

Brezplačna e-knjiga:
Psihologija Marketinga

Pomen vizije in razvojnega načrta kot osnova projektnim aktivnostim v občini

Vsi se radi spominjamo volilnih obljub ki nam jih v prid svoje zmage zaobljubljajo bodoči prvi ljudje občine. Kateri od kandidatov bo ponudil program, ki bo nam volivcem pisan na kožo? Športno navdušeno občani aplavdirajo novi športni dvorani, kulturniki se postavljajo na stran kandidata, ki ponuja kulturni dom, gospodarstveniki zahtevajo industrijsko cono itd. Ne, ni to opis predvolilnih zdrah, ki bi izdajal občino v kateri živim, pravzaprav je to opis dogajanj, s katerimi se lahko poistoveti, sem prepričan, prav vsaka izmed slovenskih občin naše deželice. In ko se, po preteku določenih mandatnih obdobjih zazremo nazaj, kar bi naj bila dolžnost in odgovornost nas volivcem, ugotavljamo, da so se tako pričakovane predvolilne obljube razblinile ali, da so le-te delno izvršene, a kljub vsemu ne izpolnjujejo naših pričakovanj po všečni podobi naše občine. Pa se vprašamo, čemu tako? Spomnimo….ko so se na podlagi sprejete zakonodaje pričele kot gobe po dežju ustanavljati občine v Sloveniji, je bil njih namen, da se kot novonastale občine osvobodijo okov povezav tedanjih skupnih občinskih uprav in dobijo priložnost k razvoju v smeri, ki se lokalnim danostim zdijo najbolj smotrne in prednostne. A žal, ugotavljamo, je po večini ostalo je le pri neizkoriščeni priložnosti. Ko govorimo o razvoju občine smo se po vzoru slovenske nevoščljivosti pričeli primerjati s sosednjimi, po navadi neprimerljivi občinami, pri tem pa pozabili na izkoriščanje lokalnih razvojnih možnosti, ki bi jih veljalo izkoristiti kot prednost. Narobe razmišljamo, če se nam v prvem planu zdi pomembno, da se v vsaki občini bohoti nogometni stadion, ne da bi se nam ob tem zdelo vredno osredotočiti se na individualnost, ki jo posamezna občina ima.

V občini se ne morejo projekti odvijati nekontrolirano, kot radi rečemo kar čez noč, temveč morajo biti le-ti zastavljeni dolgoročno. Pri tem je najbolj pomemben razvojni program za nadaljnjih deset let, ki v grobem opredeli, kaj bo občina počela v naslednjih desetih letih in kako bo izkorišča svoje prednosti in potencial na najvišjem nivoju. Še prej pa občina potrebuje vizijo, po naših ocenah za nadaljnjih petdeset let. Vizija se oblikuje na podlagi naravnih danosti in zgodovine, na tistem območju. Občina mora imeti jasno usmeritev, ali bo dajala poudarek turizmu, športu, proizvodnji, industriji… na tako malem območju ne moremo imeti vsega naenkrat, temveč moramo dati prednost samo enemu, ostale aktivnosti pa se deloma prilagodijo. »Kaj nam bo navsezadnje most čez reko, kjer ni vode?«
Šele, ko imamo zastavljeno vizijo, lahko izdelamo Razvojni načrt, ki vsebinsko in terminsko opredeljuje projekte, ki bodo pripeljali do želenega stanja. Za Razvojni načrt je smotrno, da ga pripravljajo predvsem občani, pod strokovnim vodstvom.

Razvojnega načrta se mora občina lotiti celovito in k njemu povabiti predstavnike različnih interesnih skupin, gospodarstva… skratka v navezavi z več različnimi lokalnimi posamezniki, kateri se razdelijo po interesnih skupinah. Seveda vsi morajo biti občani tiste občine. Celotno zasnovo razvojnega načrta morajo voditi usposobljeni strokovnjaki s področja strategije, projektnega vodenja in komunikacije, za katere je zaželeno, da so iz drugega kraja, morda celo iz druge regije, saj so tako neobremenjeni z lokalnimi problemi in veliko lažje usmerjajo skupine, ki se oddaljijo od namena druženja ali se zapletejo. Skupine naj bodo kot rečeno sestavljene interesno; in sicer iz področja športa, kulture, izobraževanja, gospodarstva… vsaka skupina oblikuje svoje ideje in predloge, ki jih nato v konsenzu izoblikujejo v celostni dokument. Sistem komunikacije poteka po sistemu piramide, kjer se spodaj oblikujejo predlogi in se nato po vertikali izoblikujejo v končno mnenje. To ni program političnih strank, ali pripadnikov določene struje, temveč program celotne občine. Samo tako program dobi kredibilnost, stabilnost in neodvisnost. Pravzaprav bi se moral imenovati »nek« svet, ki bi skrbel za sledenje in razvoj tega programa. K dolgoročno smotrnemu razvoju občine in s tem tudi stabilnemu okolju lahko pripomore le razvojni načrt, ki ga bodo pri svojem uresničevanju upoštevali vodilni v občini, zanemarjajoč lastne interese ob menjavi mandatnega obdobja. Razvojni načrt mora biti osnovan na podlagi interesa lokalnega razvoja in usmerjen k smiselni in dolgoročno smotrni celostni podobi občine. Program kandidatov na lokalnih volitvah bi moral vsebovati le konkretne smernice s postavljenimi terminskimi in finančnimi plani k uresničevanju sprejetega razvojnega načrta, svojo odličnost pa izkazovati pri realizaciji posameznih postavk načrta. Navsezadnje bodo na javnih razpisih za črpanje državnih in evropska sredstev uspešne le občine, ki bodo imele vnaprej izdelane natančne projektne osnutke in jasne projekcije lokalnega razvoja. Prav v tej smeri bi bilo potrebno razmišljati, ko govorimo o učinkovitem razvoju občine nasploh.

Priprava proračuna na osnovi razvojnega načrta

Osnovnih smernic, bi se kot že rečeno, morali držati tudi župani, pri svojih volilnih obljubah, saj v nasprotnem primeru program nima svoje vrednosti in občina se posledično prične odmikati od svojega bistva, predvsem pa se ustavi razvoj. Župan bi na podlagi volilnega programa oz. realizaciji razvojnega načrta moral predvsem delati na konkretnih rešitvah in optimiranju oz. inovativnosti sodobnega časa. Volilni program mora biti zelo konkretna nadgradnja Razvojnega načrta in osnova priprave proračuna za posamezno leto, katerega odgovornost za pripravo je izključno na strani strokovnih služb občinske uprave. Proračun kot takšen po svoji vsebinski in terminski opredelitvi na nek način predstavlja projektno leto, in kot takšnega bi ga bilo potrebno obravnavati, k uresničevanju realizacije pa izrisati zemljevid. Vsaka proračunska postavka samostojno ali kot skupek večih proračunskih postavk predstavlja nek odvijajoč se projekt in niz procesov, ki se ob tem v toku realizacije različno terminsko, vsebinsko in finančno odvijajo do zastavljenega cilja (če predhodno upoštevamo, da vsi projekti strmijo k izvajanju Razvojnega načrta). Prav zato se zdi pomembno enotno razumevanje pojma »projekt«. Projekt iz katerega v fazi realizacije izhajajo veščine projektne vodenja, ima štiri osnovne stopnje: opredelitev ciljev, planiranje, izdelava – spremljanje in zaključek projekta.

Na podlagi poznavanj razmer po občinah ugotavljamo, da si le-te dokaj dobro znajo osnovati proračun, a kasneje izgubijo nadzor nad spremljanjem realizacije in vmesnih stanj posameznih projektov. Potrebno je izdelati časovni načrt, kako se bodo proračunska sredstva porabljala.

Sledenje realizaciji zastavljenih projektov na osnovi proračunskih postavk

Pregledno vizualno sliko realnega stanja v nekem trenutku izraža gantogram.

Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
Slika 2: Planirane aktivnosti

Dodamo čas trajanja in izvajanja iz česa izdelamo gantogram (glej slika 3).

Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
Slika 3: Gantogram

Tako zbrani in enotno kreirani podatki ponujajo celovit pregled nad porabo sredstev v lokalni skupnosti tudi pri povezovanju občin pri skupnih projektih, ko gre za črpanje državnih sredstev ali sredstev Evropske unije. Tovrstno sledenje porabe nadzora proračunskih sredstev sledi tezi pričakovane vrednosti realizacije projektov in daje varnost in zagotovilo, da občina samostojno ali v navezavi z drugo občino, s pravočasno izvedenimi aktivnostmi zadosti predvidenim vsebinskim, terminskim in finančnim planom realizacije projektov in s dosežemo popolno sledljivost namenske porabe.
Ob soodvisnosti s človeškimi dejavniki, ne gre zanemariti pregled nad razpoložljivostjo uslužbenca, odgovornih oseb in izvajalcev znotraj občinske uprave in njihov delež zasedenosti na določenem projektu, ki je podlaga za planiranje vključevanja zaposlenih pri ostalih delovnih obveznosti v občini. S to vrstnim pregledom dosežemo racionalnejšo razporeditev delovnih nalog uslužbenca in zagotovimo enakomerno obremenjenost zaposlenih ter razbremenimo preobremenjene posameznike, saj v izvajanje komponiramo še matriko kompetenc in odgovornosti. Ta podatek nam bo povedal realno sliko izvajanja projektov.

Zasnova projekta

Predvsem pomembno je, da imamo dovolj časa, da se na projekte pripravimo. Dobra priprava projekta ne pomeni zgolj postavitve terminskega ali drugega plana, temveč je cel niz procesov, ki v soodvisnosti pomembno vplivajo na kasnejšo učinkovitost in uspešnost izvedbe projekta in na doseganje temeljnih namenov projekta. Podatki nakazujejo, da se samo približno 30% vseh projektov dejansko zaključi v predvidenem terminskem času, v okviru predvidenih stroškov, s predvidenimi rezultati in končnim učinkom. 20% odstotkov projektov se ne konča, medtem ko se jih kar 50% sicer končna, vendar s spremenjenimi končnimi cilji in pričakovanji. Rezultati analiz projektov v slovenskih občinah kot vzroke temu razkrivajo, da se s projekti preveč hiti, ali se v njihovo izvajanje vključuje nezadostno število zaposlenih, ali pa so odločitve sprejete prepozno, se razpisi pojavijo v zadnjem hipu …. Na relativno visoko stopnjo neuspešnosti izvajanja projektov v veliki meri vpliva tudi nezadostnost priprave projektov, in obratno, ko govorimo o uspešno izvedenih projektih, torej tistih, ki so bili kvalitetno pripravljeni. Skratka, če želimo da nam projekt dolgoročno vrača vloženo investicijo, ne da sam postane predmet nove investicije (odpravljanje napak), se je potrebno nanj dobro pripraviti in ga kasneje tudi pravilno zaključiti. Posledice preuranjenih potez na projektih se izkažejo v nedoseganju želenih rezultatov in preseganju planirane vrednosti projektov.
S sliko gantograma, ki si jo ustvarimo dejansko vidimo, kateri projekti so realni oz. jih lahko organiziramo tako, da bodo realno izpeljani, ne samo da bodo izpolnjevali našo neučakanost. Z vizualnim prikazom bomo hitreje prišli do optimiranja, časa in finančnih stroškov. Hkrati pa bomo delo med zaposlene razdelili tako, da bodo 50% časa uporabili za procesno delo (to kar nalaga zakonodaja) in 50% časa za projekte in razvoj, kar predstavlja projekcije k učinkoviti občinski upravi.

Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
Slika 4: Razmerje med projektnim in procesnim delom

Organiziranje celotne občinske uprave s prvinami projektne pisarne

Občinska Uprava izvaja operativne naloge, v skladu z zastavljenim planom občine in obvezne naloge opredeljene z zakonodajo. Delo občinske uprave organizira in nadzoruje direktor občinske uprave. Torej vse naloge do zaposlenih morajo prihajati iz vrha, katerega v občinski upravi predstavlja direktor. Župan se ne sme vključevati v reševanje operativnih težav in problemov. Tudi zaposleni se pri svojem delu ne smejo obračati na župana. V prvi vrsti se morajo najprej obrniti na svojega prvega nadrejenega, ki se lahko stopnjuje višje, kar pomeni, da je to lahko kasneje nadrejeni našega prvega nadrejenega, tako dolgo, dokler ne pridemo do direktorja. Pri direktorju pa se ta pot reševanja operativnih zadev zaključi. Po naših izkušnjah pa se pogosto dogaja, da se zaposleni direktno obračajo kar na župana. Seveda ne moremo reči, da je to zgolj razvada zaposlenih, saj tudi sami župani pogosto delegirajo naloge mimo direktorja. In kadar se začne delegiranje nalog z več smeri, potem lahko govorimo o »organiziranem kaosu«. In v tem »kaosu« se začnejo izgubljati informacije in prenašati odgovornosti na sodelavce. Da pa je zmeda še večja, se po večini vprašanih zaposlenih v občinski upravi zdi, da je takšen način komuniciranja in delovanja občinske uprave povsem običajen, če ne celo nujen za izvajanje nalog javnega dobra.
Torej, če želimo, da bo občinska uprava delovala učinkovito, potem si moramo najprej razjasniti sam pojem učinkovitosti. Občinska uprava se po svojem načinu delovanja ne bi smela razlikovati od podjetja, ki je na trgu. Ravno obratno, še bolj bi morala upoštevati zakonitosti trga. Nekateri bi rekli, da občina nima ničesar skupnega s trgom. Vendar tukaj se pogosto motimo. Občina trži samega sebe, potencialni kupci pa so občani, ki jih občina želi pripeljati v svojo sredino, pa tudi občani, ki jih želi obdržati v svoji občini. Lahko bi rekli, da ima občina svoj tržni delež tako velik, kot je število prebivalstva v občini. Vsaka posamezna občina ima možnost povečati svoj tržni delež le, če se bo znala obnašati tržno in v svoje okolje privabiti čim več potencialnih novih občanov. Večji kot je „tržni delež” občine, višja so sredstva iz proračuna. Upoštevati pa velja tudi to, da so občine zaradi razpolaganja z javnimi sredstvi pod drobnogledom tako raznih inšpektoratov, kakor tudi javnosti same in to bi moral biti še dodatni razlog tržnega obnašanja.

Učinkovito in racionalno delovanje je mogoče doseči takrat, kadar se vsak uslužbenec zaveda svojih odgovornosti in deluje timsko. V praksi smo ugotovili, da je projektni pristop ključnega pomena tudi v občinskih upravah. To pomeni, da se zaposleni morajo naučiti razmišljati projektno. Vsako nalogo, ki jo izvajajo morajo vzeti kot projekt, pa naj gre za manj ali bolj obsežen projekt. Vsaka naloga uslužbenca predvideva namen, svoj cilj, vsebino, rok izvedbe in točno določeno osebje, ki jo izvede. Potrebno je vzpostaviti nadzor nad posameznimi projekti – nalogami in vzpostaviti učinkovit pretok informacij., saj komunikacija odigra v vsaki organizaciji ključno vlogo.

V podjetju Sirius.si d.o.o. smo razvili dinamični model komuniciranja v občinski upravi, z namenom pospeševanja pretoka informacij in vzpostavitve nadzora nam vsemi dogajanji. Ko govorimo o nadzoru, to ne pomeni, da mora direktor vzpostaviti nadzor nad delovanjem celotne občinske uprave, ampak da mora vsak zaposleni vzpostaviti nadzor nad svojim delom in nad informacijami, s katerimi razpolaga. Večina nalog v občinski upravi je soodvisnih med uslužbenci. Vsak posameznik bi moral jasno opredeliti v kakšni obliki in v kolikšnem obsegu mu mora njegov predhodnik posredovati določene informacije, da lahko sam učinkovito izvede svojo nalogo v nekem procesu. Istočasno pa mora svojo aktivnost izvesti tako, da jo bo predal naprej v skladu s pričakovanji uslužbenca, ki se vključuje v proces za njim.
Za takšen način dela je potrebna tekoča izmenjava informacij. Res pa je, da bi bilo zaposlene najprej potrebno poučiti o osnovah projektnega pristopa, saj ugotavljamo, da si po navadi vsak zaposleni po svoje pojmuje pomen projekta.

Praksa je pokazala, da večina zaposlenih v občinski upravi, razume »projekt« le kot razpisi iz EU sredstev. In, če vsakdo drugače razume pomen projekta, potem pomeni da se pojavljajo težave v komunikaciji, zato je nujno komunikacijo najprej poenotiti in z zaposlenimi vzpostaviti „isti” jezik komuniciranja.

Enak pristop bi morali uporabiti tudi pri zahtevnejših investicijskih projektih, le da je tukaj večji obseg nalog in s tem tudi večja odgovornost vseh vključenih. Pri teh projektih predlagamo, da del odgovornosti prevzamejo tudi tisti, ki so sodelovali pri nastanku same ideje, oziroma so „krivi” za nastanek projekta. To pa so svetniki. Namreč vsi večji in zahtevnejši projekti se izvajajo v skladu z ”željami” svetnikov. In če je nekdo sodeloval pri nastanku same ideje o projektu, potem bi moral biti vključen tudi v nadaljnji proces planiranja, priprave in izvajanja kot vodja projekta. Pomeni, da Svetniki vodijo svoja področja in so vodje projektov, strokovni sodelavci pa operativci. S takšnim pristopom bi občina lažje dosegala zastavljene cilje, del odgovornosti pa bi bil prenesen tudi na same „kreatorje” razvoja občine. S takšnim načinom delovanja bi občina delovala v obliki projektne pisarne, podprte z dinamičnim modelom komuniciranja. Dinamični model komuniciranja pa ne pomeni zgolj izmenjavo informacij med uslužbenci, ampak v prvi vrsti uči vsakega posameznika posebej. Kot prvo se moramo naučiti komunicirati sami s seboj in si delavnik organizirati projektno, šele potem lahko začnemo spodbujati pretok informacij med uslužbenci in vzpostavljati projektni pristop na nivoju celotne občinske uprave. Delovni dan pa si lahko organiziramo projektno šele, ko osvojimo osnove planiranja aktivnosti.
V okviru projektnega pristopa si mora vsak posameznik planirati svoje dnevne, tedenske in mesečne aktivnosti. Pri dnevnem planiranju si za naslednji dan opredelimo aktivnosti, ki jih moramo opraviti. To je najbolje narediti ob koncu delavnika. Naslednji delovni dan pa zjutraj najprej pregledamo seznam nalog, katerih se lotimo po prioriteti. Seveda takšen seznam ni konstanten in se bo preko dneva tudi dopolnjeval. Namen dnevnega planiranja je, da ne pozabljamo na naloge in da se držimo rokov. Enak proces dnevnega planiranja ponavljamo vsak delovni dan. Ko zaposleni osvojijo dnevno planiranje, potem se lotijo tedenskega. To pa zahteva večjo koncentracijo in podrobno poznavanje »ritma« delovnega mesta. Vendar, če zaposleni predhodno že izvaja dnevno planiranje, potem mu tedensko ne bo delalo težav. Na podlagi dnevnih planov si na koncu tedna postavimo tedenski plan za teden ki sledi. Tedenski plan vključuje ključne naloge, ki jih je mogoče v naprej planirati glede na vsebino delovnega mesta. Na začetku tedna zaposleni preveri svoje tedenske aktivnosti, jih uskladi in morebiti tudi dopolni. Na koncu tedna pa mora preveriti ali je izvedel vse planirane aktivnosti, oziroma, si jih prerazporedi v naslednji teden. Ko zaposleni osvoji tedensko planiranje, se loti mesečnega. Ponovno se osredotoči na tedenske plane, izlušči naloge, ki se ponavljajo in si na začetku meseca postavi mesečni plan, v katerega zavede aktivnosti, ki so časovno vezane na mesec planiranja. Na koncu meseca sledi pregled mesečnih aktivnosti. Na tak način zaposleni sam sebe preverja in istočasno prevzema odgovornost za svoje delo.

Če občinsko upravo organiziramo kot projektno pisarno, si strukturno lahko predstavljamo, da je direktor občinske uprave v vlogi Vodje projektne pisarne, pod njim pa so vodje projektov. Vodje projektov pa za opravljanje in vodenje projektov črpajo človeške vire in različnih organizacijskih enot (oddelkov/ služb). Kadar gre za razvojne projekte, potem so vodje projektov svetniki, pri procesnih nalogah, dodeljenih s strani države pa so vodje projektov vodje oddelkov. To je način, da celotna občinska uprava začne delovati projektno, torej v obliki projektne pisarne. Enak pristop projektne organiziranosti dela morajo ubrati tudi vsi javni zavodi/agencije pod okriljem občine. Vsak segment (občinska uprava, javni zavodi/agencije) deluje projektno, vendar tudi občina kot celota mora delovati projektno. To pomeni, da je na višjem nivoju potrebno vzpostaviti koordinacijo med občinsko upravo in vsemi javnimi inštitucijami znotraj občine. Občina kot celota je organizirana projektno takrat, kadar župan, kot vodja krovne projektne pisarne v občini skrbi za koordinacijo inštitucij pod okriljem občine in občinske uprave. Takšen pristop omogoča vzajemno sodelovanje na projektih in skupno črpanje človeških virov. Namreč tako občinska uprava kot tudi javni zavodi in javne agencije znotraj občine gredo proti istemu cilju, zato je kombiniranje človeških virov na skupnih projektih občine optimalno.

Župan na čelu Krovne projektne pisarne v občini!

Kot smo že na začetku omenili, župan je predstavnik ljudstva, občinska uprava in vse ostale inštitucije pod okriljem občine (JZ, JA) pa so operativa za doseganje strateških ciljev. Torej vloga župana je v vzpostavitvi ravnovesja med postavljenimi strateškimi cilji občine in razpoložljivimi človeškimi, finančni, materialni in tehnološkimi viri (glej slika 6), kar pa je najlažje vzpostaviti če celotna občina deluje kot krovna projektna pisarna.

Občina kot projektna pisarna - Milan Krajnc
Slika 5: Občina kot krovna projektna pisarna
Literatura:

1. HAUC, Gregor, KRAJNC PAVLICA, Milan. Strateški cilji – kako preveriti, ali smo na pravi poti?. V: PALČIČ, Iztok (ur.). Projektni forum 2007, Podčetrtek, 13.-15. junij 2007. Projektna odličnost : zbirka predavanj. Ljubljana: Slovensko združenje za projektni management, 2007, str. 229-234. [COBISS.SI-ID 20641592]
2. KRAJNC PAVLICA, Milan. Projektno vodenje pri javnih zavodih. Projektna pisarna, 25. avg. 2005, letn. 1, št. 9. [COBISS.SI-ID 20838456]
3. KRAJNC PAVLICA, Milan. Zahtevna reorganizacija : projektno vodenje in sosobna projektna pisarna. Poslovna asistenca, maj 2006, letn. 1, št. 2, str. 12-15, ilustr., tabele. [COBISS.SI-ID 20672056]
4. KRAJNC PAVLICA, Milan. Kaj je projektna pisarna? : le za odstotek vprašanih je to način dela. Poslovna asistenca, maj 2006, letn. 1, št. 2, str. 19-22, ilustr. [COBISS.SI-ID 20673080]
5. KRAJNC PAVLICA, Milan. Vpliv osebnih ciljev na napredovanje projekta. Proj. mreža Slov., jun. 2006, letn. 9, št. 2, str. 30-33. [COBISS.SI-ID 16363750]
6. KRAJNC PAVLICA, Milan. Projekt, kot oder: “Življenje moramo živeti in ne igrati!”. Projektna pisarna, 25. febr. 2006, letn. 2, št. 4. [COBISS.SI-ID 20834616]
7. KRAJNC PAVLICA, Milan, KRAJNC PAVLICA, Simona, JANC, Andreja. Kako uvesti spremembe v delovni proces. Podjetnik. [Tiskana izd.], okt. 2007, letn. 16, št. [9], str. 42-43, ilustr. [COBISS.SI-ID 20642616]
8. KRAJNC PAVLICA, Milan, KRAJNC PAVLICA, Simona. Cilj – za tistega, ki ve, kam pluje, je veter vedno ugoden. V: PALČIČ, Iztok (ur.). Projektni forum 2007, Podčetrtek, 13.-15. junij 2007. Projektna odličnost : zbirka predavanj. Ljubljana: Slovensko združenje za projektni management, 2007, str. 124-129. [COBISS.SI-ID 20641336]
9. KRAJNC PAVLICA, Milan. Reorganizacija delovnega procesa s pomočjo projektivnega vodenja, s poudarkom na sprejemanju odgovornosti pri človeških virih. V: STARE, Aljaž (ur.). Projektni forum Slovenskega združenja za projektni management 2005, Otočec, 9. in 10. junij 2005. S projekti do višje vrednosti! : zbirka predavanj. Ljubljana: Slovensko združenje za projektni management, 2005, str. 195-200. [COBISS.SI-ID 20640056]
10. KRAJNC PAVLICA, Milan. Direktorjevo otroštvo vpliva na vodenje podjetja (podjetje v krizi lahko reši psihoterapevt, ne samo ekonomist). Kairos, 2007, letn. 1, št. 1/2, str. 145. [COBISS.SI-ID 20640568]
11. KRAJNC PAVLICA, Milan. The effect of personal objectives on the project objectives. V: SEMOLIČ, Brane (ur.), KERIN, Andrej (ur.), STARE, Aljaž (ur.). Book of abstracts and congress programme. Ljubljana: ZPM Slovensko združenje za projektni management: = ZPM Slovenian Project Management Association, 2006, str. 32. [COBISS.SI-ID 20641080]
12. VILFAN, Jože, KRAJNC PAVLICA, Milan. New paradigm for the Lisbon Strategy. V: Proceedings. Nova Gorica: Mestna občina: Slovenian Business & Research Association, 2005, str. 1-8, ilustr. [COBISS.SI-ID 20644664]

Viri:

13. Osebne izkušnje, kot član odbora za Finance v MO Ptuj od 2004 do 2008 (Milan Krajnc Pavlica)
14. Strokovne izkušnje, analiza delovnega procesa v več kot 50 Slovenskih občinah
15. Urednik e-časopisa Projektna pisarna ISSN 1854-1240 (Milan Krajnc Pavlica)

Avtor - Milan Krajnc

Avtor članka: Milan Krajnc, pedagog, podjetnik & krizni vodja
Naučim vas pogledati “nase”, kot na tretjo osebo. Za več informacij ali spoznavno srečanje mi pišite na official@milankrajnc.com

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

0
    0
    Vaša košarica
    Vaša košarica je praznaTrgovina
    Add to cart